Los de problemen op met de techniek van nu!

Op 11 januari stond in het FD dat het kabinet heeft besloten over te gaan tot ondergrondse aanleg van de snelweg bij de Zuidas van Amsterdam. In een aantal andere steden speelt een soortgelijk vraagstuk, onder andere ook in ons eigen Groningen. Even wat getallen. In Maastricht komt een gestapelde tunnel met 2×2 tunnelbuizen over een lengte van 2300 meter en daarvoor is een kleine 600 miljoen Euro uitgetrokken.

In Groningen wordt de oplossing gevonden in verdiepte aanleg van 2×3 banen met een tweetal tunnels van 120 meter voor ruim 600 miljoen. En nu gaan ze in Amsterdam 2×5 banen over een lengte van 1200 meter onder de grond stoppen voor 600 miljoen Euro. In een gebied waar een heipaal pas draagkracht krijgt als hij bijna bovenkomt bij Nieuw Zeeland. Wie houdt nu wie voor de gek? Een volgende Noord-Zuidlijn dient zich aan.

Gelukkig zijn wij noordelingen nuchterder toch?! Alhoewel, wij hebben in de stad het geweldige tramplan. Het is de bedoeling dat er een lijn komt van het station via de Grote Markt naar het Zernikecomplex. Eigenlijk twee lijnen want er wil natuurlijk niemand via de Grote Markt. Je wilt van het station naar Zernike of de Grote Markt of vanuit de stad naar Zernike. Met een aftakking van het spoor bij Zernike was voor treinreizigers ook al veel opgelost.

Wat is nou wat mij betreft het probleem van de tram? Eigenlijk alleen dat er gewoon besloten is een tram aan te leggen om de bussen uit de binnenstad te krijgen om die vieze dieselwalmen weg te krijgen. Overigens heeft Qbuzz heel veel nieuwe bussen aangeschaft en dat zijn allemaal… diesels. Hulde!

Wat de gemeente hier feitelijk doet is een “probleem” van nu oplossen met een concept van meer dan 100 jaar oud. Wat de gemeente volgens mij had moeten doen is op basis van een aantal randvoorwaarden een prijsvraag uitschrijven om het probleem op te lossen met de techniek van nu.

Neem bijvoorbeeld de Phileas, die in Eindhoven en in Istanbul rijdt. Een dubbelgelede bus rijdt over een voorgeprogrammeerde route die door middel van lussen in het wegdek wordt geverifieerd en heeft een capaciteit die vergelijkbaar is met een tram. Een belangrijk voordeel van een dergelijk concept is dat het innovatief is en dat Noord-Nederlandse partijen betrokken zijn of kunnen worden. Denk daarbij alleen maar aan Fokker Aerostructures in Hoogeveen die voor deze Phileas de lichtgewicht constructie heeft gebouwd.

Met een dergelijk concept geef je niet alleen een impuls aan de stad maar ook aan de economie in Noord-Nederland. Je hebt een flexibele oplossing voor het vervoersprobleem (want de Phileas kan ook buiten de geprogrammeerde route rijden) en je genereert enorm veel aandacht voor de stad en Noord Nederland.

Het gemeentebestuur heeft volgens mij een goede oplossing gevonden voor de zuidelijke ringweg. Dat moet ook voor het vervoersprobleem naar het Zernikecomplex kunnen lukken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *