Hoeveel durf jij te investeren?

Als mij iets van de marketing lessen op school is bijgebleven, is het wel de regel van Pareto. In de negentiende eeuw stelde de Italiaanse econoom Pareto dat 80% van al het vermogen in handen was van 20% van de bevolking. Deze regel vanuit marketing oogpunt: 80% van al je marketingdoelen, bereik je met inzet van 20% van je marketingmiddelen.

Tegenwoordig passen we Pareto zijn 80-20 regel ook toe op andere onderwerpen. Ik bijvoorbeeld op de manier waarop banken met hun klanten omgaan. Zo’n 80% van de diensten die een reguliere bank verleent, komt werkelijk ten goede van 20% van haar klanten. Uit berichtgeving van diverse media maak ik ook op dat je tegenwoordig wel heel rap van tong moet zijn, wil je bij een bank een investering lospeuteren. Zeker nu de schrik er bij banken goed in zit.

Gelukkig zijn er nog genoeg mensen die wel in anderen investeren. Amerikaans onderzoek toont dat 80% van de mensen die een bos bloemen cadeau kreeg, daarvoor iets teruggaf. Om in dezelfde taal als Pareto te praten: 80% van de bevolking geeft het goede voorbeeld aan de andere 20%. Kijk, dat geeft nou weer hoop.

Nog één: 80% van wat je aan je contacten geeft, ontvang je ‘terug’ van 20% van je contacten. Zou die opgaan? Stel nou dat je twee van je contacten met elkaar in contact brengt en daaruit komt iets positiefs tot stand. Dan heb je niet één persoon maar twee personen geholpen. Engelstaligen zeggen: ‘What goes around, comes around’. Vrij vertaald: ‘Wat je uitzendt, komt vanzelf terug’. Dus, als één van die twee contactpersonen iets aan jou teruggeeft, zijn er al drie mensen blij. Wat nou als deze twee ‘ontvangers’ ook elk twee mensen met elkaar in contact brengen? En als dìe mensen hetzelfde doen?

Ik durf te stellen dat er zich een keten vormt van mensen die investeren in anderen en zichzelf. Nou lette ik vroeger minder goed op in de statistiek les, maar het geeft wel te denken. Wie weet, praten we over een rendement van maar liefst 80% op een investering van 20%. Da’s pas een investering en iets om bij stil te staan volgende keer dat je één van je contacten spreekt. Als herinnering een laatste vraag: Hoeveel durf jij te investeren?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *