De bloopers die ondernemers gaan maken bij het gebruik van social media

Social media zijn hot. Al maanden gonst het over twitter, facebook, linkedin, flickr, hyves, wave en sinds kort ook over buzz, het nieuwste social speeltje van Google. Een leger zelfbenoemde deskundigen papegaait elkaar onophoudelijk na hoe ondernemers optimaal gebruik kunnen maken van deze nieuwe media. Websites en blogs worden gevuld met artikelen waarin de nieuwste trends worden besproken en gratis adviezen worden uitgedeeld. En jij als ondernemer denkt: wat moet ik er mee?
Vaak wordt het helderder als je een probleem achterstevoren aanpakt. Ik ga je daarom niet vermoeien met weer een aantal nuttige adviezen over het gebruik van social media voor jouw bedrijf. Ik ga je vandaag laten zien wat je vooral *niet* moet doen met al die nieuwe digitale kanalen.

Ga niet meelullen

De meeste social media deskundigen adviseren dat je je moet mengen in de discussies op de social media. Dat je eerst aan je vrienden, connecties en volgers moet laten merken dat je echt geïnteresseerd bent en leuk meedoet voordat je – héél voorzichtig – iets van je commerciële bedoelingen kunt laten zien. Wat we steeds meer zullen gaan zien is dat mensen op grond van deze strategie gaan meelullen op twitter en linkedin als camouflage voor hun verborgen agenda. Doe dit niet. Mensen hebben een feilloze antenne voor onechtheid. Je valt vroeg of laat door de mand. Wees in plaats daarvan open over je bedoelingen, als die commercieel van aard zijn. Er is niets immoreels aan de doelstelling in contact te willen komen met mogelijke klanten.

Ga niet spammen

Het omgekeerde van de hierboven beschreven strategie is keihard spammen. Het gebeurt al en we gaan het nog veel meer zien. Er zijn altijd ondernemers die denken ‘ammehoela, ik gooi gewoon de beuk erin’ en die hun platte reclameboodschappen over de social media gaan uitstrooien. Ontvolging, ontvriending en disconnection zal hun lot zijn. Want als mensen ergens een hekel aan hebben is het wel aan opdringerige reclame. Om dezelfde reden moeten website-eigenaren oppassen met ‘voorzetadvertenties’. Je kent het wel, zo’n grote banner die voor je neus wordt gezet net op het moment dat jij dat artikel wilt gaan lezen waarvoor je kwam. Ik merk dat ik sommige sites om die reden begin te mijden.

Word geen goeroe

We zien een ware explosie van zelfbenoemde goeroes. Vooral goeroes die deskundig zijn op het gebied van de nieuwe media. De achterliggende gedachte is duidelijk: hoe meer goeroestatus, hoe meer volgers. Maar zitten jouw klanten er echt op te wachten dat jij een ivoren toren beklimt en van daaruit jouw kennis op hen laat neerdalen? Ik denk dat jouw klanten meer behoefte hebben aan jouw inzicht in hun problemen en behoeften. Goeroes scheppen afstand. Dat is het tegenovergestelde van contact.

Word geen verzamelaar

In de social media wordt je status bepaald door het aantal volgers / vrienden / connections dat je hebt. Hoe meer hoe beter. Toch? Ik dacht het niet. Je kunt je veel beter richten op de kwaliteit van je online contacten dan op de kwantiteit. Een strategie om kwalitatief goede online contacten te vinden en te onderhouden kost wat meer tijd en denkwerk. Maar dan heb je ook wat.

Denk niet groot

Met de social media ligt de hele wereld voor jouw bedrijf open. Met een goede viral kun je in één dag honderdduizenden hits scoren op youtube. De beloften van de social media liegen er niet om. Maar juist door de toegankelijkheid van internet is de concurrentie voor massaproducten enorm groot. En daardoor de kans op succes klein. Bij specialistische producten en diensten, gericht op een niche-markt, is de situatie omgekeerd. Hier bieden de social media juist grotere kansen. Omdat ze jou als ondernemer in staat stellen die heel specifieke doelgroep heel gericht uit die grote massa websurfers te filteren.

Denk niet anders

Veel social media goeroes vertellen je dat met web 2.0 alles anders is geworden. Dat de spelregels zijn veranderd. Dat het nu vooral gaat om je vindbaarheid in zoekmachines en je zichtbaarheid in de social media. Ze hebben gelijk, maar het is het halve verhaal. Denk niet dat zoekmachine-optimalisatie en een social media strategie nu de basis moeten zijn van je marketing. Het zijn slechts de belijningen van dit nieuwe speelveld. De spelregels van marketing zijn niet veranderd. De essentie is nog steeds dat jij jouw boodschap in het hoofd van je potentiële klant moet zien te krijgen. Dat vergt inzicht in zijn drijfveren en in de manier waarop zijn brein werkt. Dat was zo, en dat is nog steeds zo.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *