Groningen Airport Eelde door subsidies overeind gehouden

Wat hoort de gewone man erover?

Wat lees je in de krant over luchthaven Eelde? Vaak gaat het over de baanverlenging en dat de luchthaven zich niet goed kan ontwikkelen met een baan van 1800 meter. Er kunnen geen grote vliegtuigen landen en vrachtvervoer wordt belemmerd Een langere baan zou goed zijn voor de economie en de bereikbaarheid van het noorden. Een luchthaven is goed voor het imago van het noorden betoogt men.

Eerst maar eens over de baanlengte

De Airbus 320 en Boeing 737-800, toestellen voor 180 passagiers waar het meest mee wordt gevlogen door Transavia en Ryanair, kunnen met de baan van 1800 meter alle Europese vakantiebestemmingen tot 2600 kilometer met gemak bereiken. Luchthaven Lübeck heeft ook een baan van 1800 meter en daar vertrokken 697.000 passagiers in 2009, vier maal zo veel als de 167.000 in Eelde. Het gebrek aan passagiers op Eelde ligt dus niet aan de baanlengte.

Al 25 jaar maakt Eelde verlies

Vanaf 1984 is er nog nooit winst gemaakt op Eelde. Vanaf 1998 t/m 2009 maakte de luchthaven, in totaal 13 miljoen euro aan verliezen.

De overheid vulde dit aan met een bijdrage van 12 miljoen euro. In de periode 1998-2009 werden er ca. 470.000 tickets verkocht op vakantiecharters, wat wil zeggen dat de overheid ongeveer 25 euro per ticket subsidieerde. In 2002 droeg de Nederlandse staat de aandelen van de luchthaven over aan de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Assen, Groningen en Tynaarlo. De nieuwe aandeelhouders werden verplicht van 2002 tot 2012 per jaar 1 miljoen euro aan de luchthaven bij te dragen. Na 2012 moet Eelde dus zelf zijn broek ophouden.
Maar er was nog meer steun.

De bruidsschat van Eelde

Bij die overdracht heeft Eelde nog een bruidsschat meegekregen van 18,6 miljoen voor de baanverlenging, met rente inmiddels aangegroeid tot 20 miljoen. Verder 2,7 miljoen voor het verbeteren van de afwatering. En tenslotte twee afkoopsommen van de staat voor toekomstige verliezen van in totaal 7,2 miljoen. Ook droeg de NOM. nog 2 miljoen bij voor een nieuwe vertrekhal en de aandeelhouders een bedrag voor de nieuwe baanverlichting.

En dat is nog niet alles, want de luchtverkeersleiding, 3,5 miljoen per jaar, wordt voor een groot deel door Schiphol en KLM/AirFrance gedragen en de kosten van Douane en Marechaussee, ca. 2,5 miljoen per jaar, door de ministeries van Financiën en Defensie.

Het totale beeld

Eelde is een bedrijf dat al tientallen jaren ca. 1 miljoen verlies maakt dat door de overheid werd afgedekt en daarboven nog eens dertig miljoen van de overheid kreeg voor inkomstenderving en investeringen. Tenslotte dragen derden voor een bedrag van 6 miljoen per jaar de kosten van luchtverkeersleiding, douane en marechaussee. Met recht kan gezegd worden dat Eelde een bodemloze put is. Men mag zich afvragen of zo veel overheidsgeld uitgegeven moet worden aan een blijvend onrendabel bedrijf.

De luchthaven komt steeds weer met positieve voorspellingen die achteraf nooit uitkomen. In een volgende aflevering kom ik terug op het slechte perspectief voor de toekomst en met name het gebrek aan reizigers dat van Eelde gebruik zal maken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *