Waarom Web 2.0 niet werkt en Sales 3.0 wel?

Gek word ik er van. Van al die leugens. Want marketing liegt. Of spreekt op zijn minst halve waarheden. Online marketing in het bijzonder.

Wanneer ik al die zelfverklaarde Internetgoeroe’s mag geloven zou ik dit blog moeten schrijven om geld te verdienen. Een goed blog leidt tot reuring op Internet waar bezoekers, lees: potentiële klanten, massaal op af komen. De link moet ik vrolijk rondtwitteren en google-vriendelijk hyven, waarna mijn kostje is gekocht, allemaal nieuwe klanten! Ik stel voor dat ik u nu gelijk een factuur stuur.

Je kunt Internet niet openslaan of er wordt melding gemaakt van een workshop SEO (Search Engine Optimization), een Twittertraining (Oh, u twittert nog niet?!), een zakelijk Facebook feestje of een Linkedin mentaal coachingstraject. Begrijp mij niet verkeerd, allemaal nuttige tijdsbestedingen, maar er worden toch ook collectieve denkfouten gemaakt.

Bezoekers zijn nog lang geen Klanten, we hebben namelijk niet allemaal een webshop. Bezoekers moeten, om in ICT termen te spreken, geconverteerd worden naar Klanten. De output van al dit moderne moois is namelijk geen Omzet, maar: een Afspraak bij een potentiële klant, ook wel prospect genoemd. Wij adviseurs, masseurs, architecten en aannemers moeten namelijk op enig moment in gesprek met deze prospect, één dan wel meerdere offertes uitbrengen en uiteindelijk een keiharde handtekening krijgen onder een opdrachtbevestiging. Deze opdrachtbevestigingen zijn uiteindelijk facturabel en alleen (betaalde) facturen leiden tot omzet.

Sales & Marketing zijn een tot elkaar veroordeelde Siamese tweeling. De een kan niet zonder de ander. Online kun je van alles beweren, maar offline moet je het wel waarmaken.

Niet zelden ben ik verrast dat ik de hand van online helden zelf moet schudden bij het offline kennis maken.

Offline verkoop draait in de kern om heel goed kunnen luisteren naar wat de vraag achter de vraag van je potentiële klant is. Daar heb je andere vaardigheden voor nodig dan goed kunnen Twitteren en heb je niets aan Google analytics info.

Dus Online marketing: prima, zeker doen, maar laten we ook weer aandacht hebben voor Verkopen. Jazeker, ouderwets verkopen. Sales 3.0 zou ik zeggen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *