Lastige klanten kies je zelf

Mijn allereerste klant liet ik lopen. Niet dat er geen klik was. Integendeel, we konden het prima vinden maar iets zei mij dat tekst geen geschikt communicatiemiddel was in deze situatie. Daarom adviseerde ik deze klant een andere communicatiestrategie. Hij nam mijn advies dankbaar aan en wij vervolgden elk met een lach op het gezicht onze eigen weg.

Zakelijk instinct

Domme beslissing? Nee, vind ik niet. Een bevriende tekstschrijfster noemt het ‘zakelijk instinct’, ik noem het intuïtie. Het stemmetje dat je waarschuwt: ‘Dit gaat niet goed’ of juist ‘Deze persoon voelt prettig’. Welke naam je het beestje ook geeft, ik ervaar het als een goede raadgever. Want naar mijn intuïtie luisteren, betekent dat ik werk met klanten die bij mij passen. Waar ik een klik mee heb en waar ik graag mijn creatieve ingevingen mee deel.

Vervelend maar leerzaam

Over ingevingen gesproken, vaak genoeg neem ik deze niet serieus. De gevolgen zijn vervelend maar ook erg leerzaam. Zo ging ik eens na een kennismakingsgesprek, met een onbestemd gevoel naar huis. Hoe ik me ook afvroeg waar het gevoel vandaan kwam, ik kwam er maar niet op. Tot het moment waarop deze klant lastig deed over de betaling van mijn diensten. Toen deze leuke nieuwe zakenpartner opeens een lastige klant werd.

Nee zeggen

En toch, lastige klanten kies je zelf en ik herken mijn aandeel in ongelukkige zakenrelaties. Wanneer ik naar mijn intuïtie luister, neem ik meer tijd voor een gesprek en kom ik tot betere afspraken. Of zie ik in wanneer het beter is van samenwerking af te zien. Nu zeg ik ‘nee’ als een opdracht mij niet dichter bij mijn zakelijke doelen gaat brengen. Dat bespaart beide partijen ellende en tijd.

Spoedklus

Zodra klanten de factor tijd noemen, wakkeren zij mijn zakelijk instinct aan. Zo bellen mij af en toe klanten met een wel zeer strakke planning. En of ik de tekst vanmiddag nog kan leveren, vragen zij mij dan zo rond een uur of tien ’s ochtends. Een spoedklus noemen zij dat en toen ik net met mijn onderneming was begonnen, vond ik de verleiding moeilijk te weerstaan. Ik had een opdracht en was weer een klant rijker.

Beheerder van mijn eigen agenda

Ondertussen klaar ik zulke haastklussen niet meer. Zo blijf ik beheerder van mijn eigen agenda, breng ik met gemak het creatieve proces op gang en blijf ik gericht op de doelstellingen van mijn onderneming. En het mooiste is dat er andere klanten op me af komen. Klanten die de tijd nemen om hun communicatievraagstuk met mij te bespreken. Deze investering komt de kwaliteit ten goede, bespaart de klant zelfs tijd en mij een lastige klant.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *