Het is tijd voor de echte ondernemer

De economisch mindere tijd van dit moment is het meest fantastische dat ondernemers is overkomen. De‘crisis’ is namelijk een gezonde schoonmaak in het vervuilde ondernemerslandschap. Ondernemen is een kunst en vervuilers moeten opkrassen.

De afgelopen jaren ging het in economisch opzicht erg goed en iedereen pikte daar een graantje van mee. Wie een idee had, liet via internet gratis visitekaartjes drukken, prutste zelf een website in elkaar en profiteerde bij netwerkbijeenkomsten van de gratis drank. Organisaties die langer bestonden, werden arrogant of kapot gemanaged door ambitieuze stropdassen die alleen met hun eigen carrière bezig zijn. Bedrijven die bakken vol met geld verdienden, dachten dat de bomen tot in de hemel groeiden en leefden op te grote voet of deden roekeloze investeringen.

Veel ondernemingen kwamen steeds verder af te staan van waar het allemaal om draait: de klant.

Het zijn heerlijke tijden voor echte ondernemers nu die ‘halffabrikaten’ failliet gaan of eindelijk (hopelijk) weer eens serieus nadenken waarom ze bestaan. Nu het geld minder met bakken in de economie wordt rondgepompt, komt het weer aan op de ware kunst van het ondernemen.

Een ondernemer moet aan nogal wat eisen voldoen. Hij/zij moet innovatief zijn, inspireren, vooruit kijken en denken, kunnen verkopen, organiseren, kritisch op zichzelf en anderen zijn, doorzetten (ook al verklaren anderen je soms voor gek), blijven leren, luisteren en wat doen met de dingen die hij/zij ziet en hoort. En zo zou ik nog wel even door kunnen gaan.

De ‘ondernemers’ die failliet zijn gegaan, of het moeilijk hebben, missen één of meerdere van deze eigenschappen – of hebben niet het zelfinzicht dingen waar ze niet goed in zijn uit te besteden of aan iemand anders over te dragen.

Deze economisch mindere tijd is een gezonde schoonmaak in een vervuild ondernemerslandschap. Het komt weer op echt ondernemen aan. Op ondernemers en bedrijven die de klant weer centraal stellen, mooi producten en/of diensten leveren en echt toegevoegde waarde bieden.

Weg met al die halffabrikaten die de afgelopen jaren de markt hebben vervuild en niet weten wat ondernemerschap is. Het is tijd voor de echte ondernemer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *