Op eens weet je het, ik word wijnverkoper.

Deze column ligt al enkele maanden op de harde plaat. Namelijk geschreven toen ik in mijn dagelijkse Groninger Internet Courant -midden tussen het nieuws- een lezersservice zag in de vorm van een wijnaanbieding. Het viel mij een beetje rauw op het dak. In tegenstelling tot de meeste dagbladen, is het nieuws in de GIC redelijk waar. Ik weet dit, omdat ik het kan verifiëren vanuit meerdere bronnen.

Eerlijkheid is een kwaliteit die ik waardeer. Degradatieachtig gedrag, zoals een vermomde wijnadvertentie in mijn dagelijkse portie mininieuws stoppen heeft minder mijn smaak. Dus hoe schrijf je dit netjes van je af, in de blog van je gastheer die komt uit de keuken van de GIC.

Een ander dilemma komt boven drijven. Kan ik in deze column mijn eigen wijnassortiment adverteren? Gewoon de column beginnen en dan in derde alinea knallen met “Peter wijn die is zo fijn”. Héé!! Voor columns is dit een vernieuwend idéé! Je column onderbreken met een reclameboodschap en deze lezersservice noemen. Dit wordt een primeur voor Nederland en in ieder geval een primeur voor www.financieelgroningen.nl.

Ik word er helemaal enthousiast van. Wat een idee en wat een vondst. Hoe zo één column, ik ga een krant uitgeven! Uitgevers willen zo veel mogelijk geld verdienen met nieuws verkopen. Maar omdat het met nieuws niet meer lukt verkopen ze wijn. Dit kan ik ook!

Nieuws is amusement en content is reuze eenvoudig. Iedereen weet dat het grootste gedeelte van het dagelijkse wereldnieuws onbetrouwbaar, bevooroordeeld en minimaal gekleurd is. In feite kun je schrijven wat je wilt. Voor de opvulling typen we over van het internet wat iedereen twee dagen geleden al wist. Voor shownieuws idem maar we verkrachten de inhoud door slecht te vertalen en geven daar onnozel commentaar op. Huis-, tuin- en keukenrubrieken er bij en een strip van Jan en Anny en klaar is Kees.

Voor het zogenaamde scherpe randje schrijf ik als hoofdredactie mijn eigen commentaar. Als het ver weg is dan schreeuw ik het hardst. Als het dichtbij is, kijk ik eerst naar advertentie-inkomsten voordat ik los ga. Wat rest is een pakkende naam voor de krant: “Dagblad Stad en Midden Groningen”. We gaan ons niet groter voor doen dan we zijn.

De krant is klaar en wij zijn klaar voor wijnverkoop want dit is de kurk waarop we drijven! Nadat de wijnflessen zijn bijgezet in de webetalage, plaatsen we drie keer per week een halve pagina wijnadvertentie in ons eigen blad. Dit kost ons niets want betaald door ondernemers die zo onnozel zijn om bij ons te adverteren terwijl wij ze wegconcurreren door soortgelijke producten -maar dan van inferieure kwaliteit- in onze webshop te voeren.

En niet alleen wijn! We gaan boeken verkopen, servies, meubels en elektronica. We organiseren een woonbeurs waar we het allemaal laten zien en waar verder alleen vriendjes van ons Dagblad op mogen. Dat we met het weren van hun concurrenten de bezoekende consument belazeren, die we maandenlang plat spammen met aankondigingen van de woonbeurs van Dagblad Stad en Midden Groningen, mag geen naam hebben.

Hoe diep ben ik gezonken? Nu verkoop ik banken op mijn eigen woonbeurs. Mijn omgeving zet me met beide benen op de grond. “Wat nu als die bank verrot is? Dan zak je er door. Waar sta je dan met je Dagblad Stad en Midden Groningen? Waarom kom je gewoon niet met eerlijk nieuws en omarm je de adverteerders in plaats ze van je te vervreemden. Het is onbehoorlijk om geld van bedrijven te vragen voor advertenties en vervolgens ze te beconcurreren met een zelfde soort aanbod terwijl je zelf geen advertentiekosten hebt.”

Gelijk hebben ze, het was verkeerd van mij. In de vakantietijd was de waan van de dag weg en ik had te veel tijd om door te draven. Ik heb wel een punt denk ik. Mijn hele ondernemersleven vind ik het onrechtvaardig dat ik niet in een eigen medium kan adverteren. Ik kan het wel van de daken schreeuwen terwijl ik mijn nieuwe column voor Financieel Groningen laat rouleren voor terugkoppeling: “we snappen je wel maar doe maar gewoon waar je goed in bent” en “goede wijn behoeft geen krans”. Fijn en bedankt maar wat mij betreft gaat die krant er komen! Als nieuwsmedia verworden tot wijnkaarten, dan zie ik een markt in nieuws van ondernemers, voor ondernemers.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *