nUtwerken

Zo, mijn eerste blog. De titel is geen spelfout, het gaat over het nut van netwerken, al dan niet maatschappelijk verantwoord. Sinds een aantal jaren ben ik lid van de Jongeren Commerciële Club (JCC) Groningen. De JCC is een actieve netwerkclub voor de young professional werk- of woonzaam in Groningen tot 39 jaar oud. De JCC telt ongeveer 180 leden en herbergt een diversiteit aan leden uit uiteenlopende branches.

Als lid van deze club bepaal je zelf hoeveel tijd je er in steekt en wat je eruit haalt. Dit zullen in ieder geval contacten zijn, maar ook opdrachten, kennis of gewoon gezelligheid. De JCC organiseert maandelijks een activiteit, bedrijfsbezoek en traditioneel de maandborrel. Je kunt als lid op diverse mogelijkheden je netwerk vergroten of opbouwen indien je bijvoorbeeld na je studie in het westen terugkeert in Groningen.

Waarom zou je nog netwerken in een vereniging waarbij je mensen live ontmoet? Kun je niet enkel af met Social Media als Linkedin en Twitter? Ik denk het niet, zowel het live netwerken in een vereniging waarbij je de mogelijkheid hebt om mensen meer dan eens te ontmoeten en elkaar daarna te volgen of op de hoogte te houden via Social Media versterkt elkaar enorm. De JCC beschikt naast een eigen Linkedin en Twitteraccount over het jaarboek en een website. Het jaarboek is een “smoelenboek” waar de leden met hun foto en contactgegevens in vermeld staan, handig na een gesprek om elkaar nog eens op te zoeken. Sinds kort is ook de nieuwe website in de lucht.

Leden hebben de mogelijkheid om na het inloggen elkaars profielen met gegevens te bekijken, ook kun je hier je aanmelden voor activiteiten en een goede indruk krijgen van de vereniging. Ik nodig alle potentiële leden of geïnteresseerden uit om een kijkje op de site te nemen voor een indruk van onze vereniging. Wij zijn ook regelmatig op zoek naar geschikte bedrijven voor een bedrijfsbezoek of een geanimeerde spreker tijdens een bijeenkomst. Daarnaast willen wij graag groeien als vereniging, hiertoe gaan we de komende maanden een aantal acties voor in de markt zetten.

Nutwerken, in tijden dat het financieel economisch gezien in de regio niet automatisch goed gaat is het verstandig om af en toe stil te staan bij wat je momenteel aan het doen bent, waar wil je naar toe met je bedrijf of carrière. Hoe ga je dat doen, welke hulp en mensen heb je daarvoor nodig? Vanuit mijn vakgebied bezien wordt er nog teveel achterom gekeken, wat was de winst van vorig jaar? Moet ik fiscaal bij betalen over afgelopen jaar? Hoe deed ik het ten opzichte van de branche? Allemaal relevante vragen, maar je moet er niet in blijven hangen. Wat ga je dit jaar doen, waar wil je over vijf jaar staan en hoe ga je dat bereiken? Misschien wel via een lidmaatschap van de JCC als ondersteuning…..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *