Overheden en ondernemers moeten meer samenwerken om regio op de kaart te zetten

Afgelopen zondag mocht ik tijdens het Noordelijk International Concours Hippique in Assen een korte lezing geven over regiomarketing en ondernemerschap. Tijdens dat evenement (althans in een pauze daarvan) werd het zogenaamde Drenthe House geopend. Zo’n 60 ondernemers waren daarbij aanwezig. De officiële opening vond plaats door Drenthe-ambassadeur en bekende sportcommentator Herbert Dijkstra, samen met Gedeputeerde Ard van der Tuuk. Daarna mocht ik uitleggen wat ik ervan vond. Een goed idee dus. Ik zal uitleggen waarom en dus ook wat andere regio’s hiervan kunnen leren.

Het Drenthe House is een ontmoetingsplek voor ondernemers, hun relaties, en vertegenwoordigers van de locale en regionale overheid. Het is geen fysiek huis maar een locatie die opgebouwd wordt bij evenementen. Het concept is gebaseerd op het Holland House tijdens bijvoorbeeld Olympische Spelen. Het is ontwikkeld door Marketing Drenthe, samen met Drenthe 2028. Drenthe 2028 is een ambitieus plan om Drenthe de komende jaren meer te profileren als regio van sportieve activiteiten. En met name van sporten die goed passen bij de natuur van Drenthe, zoals wielrennen, paardensport en triathlon. Dat profileren gebeurt onder andere door het ontwikkelen van vijf ‘beweegcentra’ elk met een eigen sport. Ook het TT-circuit valt daaronder, en zou dan ook meer toegankelijke motorsporten voor de locale bevolking moeten gaan aanbieden, zoals karten e.d. Want het bewegen is uitdrukkelijk ook intern bedoeld: voor de huidige bevolking. Het Drenthe 2028 initiatief past uitstekend in de positionering van de provincie Drenthe waar naast rust en ruimte ook ‘het komen tot ideeën en activiteiten’ van belang is.

Het mooie van het Drenthe House is dat het een fysieke ontmoetingsplaats is voor overheden en bedrijfsleven. Dit is met name in regiomarketing essentieel voor succes. Een regio is namelijk van niemand, of juist van iedereen en mooie plannen blijven vaak hangen in discussies en wachten op elkaar. Dan gebeurt er dus niks, althans zeker niks gecoördineerd in de lijn van het gewenste imago. Dat er al een aparte organisatie Marketing Drenthe is, is al heel mooi, net als uiteraard in Groningen, die bestaat zelfs al veel langer.

Maar zo’n aparte organisatie is niet genoeg om de kar te trekken. Het bedrijfsleven moet meedoen en ook mee investeren. Ondernemers zien hiervan het directe nut vaak niet en vinden het vooral mooi als anderen meedoen. Wat nu in Drenthe een mooie kans is, zijn alle evenementen en plannen in het kader van Drenthe 2028. Deze kunnen namelijk worden gesponsord door ondernemers, die er dan direct iets voor terugkrijgen, zoals exposure aan het grote publiek, of een platform voor relatiemarketing. Ik heb het hier dus uitdrukkelijk over sponsoring en geen liefdadigheid. De fout die organisatoren van evenementen soms maken is de hand ophouden zonder zich af te vragen wat de geldschieter er aan heeft. Ik ben ervan overtuigd dat ondernemers gaarne bereid zijn veel te investeren in Drenthe 2028 als ze er ook iets voor terugkrijgen. Het internationale ABN AMRO Concours Hippique bijvoorbeeld. Daar heeft de afdeling Drenthe van ABN AMRO vast wel behoorlijk wat euro’s voor over. Een hoofdsponsor voor het TT-circuit? Voetbalstadions dragen al heel lang de naam van de sponsor.

Meer commercieel denken, vanuit elkaars belang, en in de lijn van de gewenste regiopositionering. In bijvoorbeeld het Drenthe House. Zoiets zouden meer regio’s moeten doen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *