Q&A BBL

Nu de GOA Publiek een jaar bestaat en de eerste (ruim) 50 jongeren zijn geplaatst op een leerbaan in de publieke sector, lijkt het mij een mooi moment om terug te kijken. Ik wil u hierbij vooral meenemen in de beeldvorming die blijkbaar nogal hardnekkig vastkleeft aan jongeren die werk en studie combineren. Het afgelopen jaar heb ik in mijn rondje langs de velden met ik-weet-niet-hoeveel bestuurders, P&O-ers, beleidsmedewerkers, adviseurs en andere dienstverleners in de publieke sector gesproken. Ik heb daar veel enthousiasme maar, zeg ik met enig gevoel voor understatement, ook een flinke dosis scepsis ontmoet. Uit veel vragen die ik kreeg, bleek duidelijk dat het concept van Leren en Werken (in het MBO de BeroepsBegeleidende Leerweg oftwel de BBL genaamd) nog steeds een onbekend gebied is. Of, erger nog, soms zelfs een negatieve klank had. Kijkt u met me mee?

BBL-ers? Dat zijn toch gewoon stagiaires?

Nou, nee. Een stagiaire loopt enkele maanden mee op een afdeling, doet een afgeronde klus of onderzoek en is dan weer weg. Een BBL-er zet je in op het primaire proces, en vormt daarmee een onderdeel van het reguliere personeelsbestand. Je bent hun werkgever en dat schept een andere, en vooral hechtere, band. Binden en boeien dus.

BBL-ers? Die moet je toch enorm veel begeleiden?

Niet meer dan de meeste andere nieuwelingen in je organisatie. Je moet ze dus wel wegwijs maken, dat klopt. En omdat het nog leerlingen zijn, zullen ze heus nog wel het een en ander moeten leren. Maar dat geldt voor een pas afgestudeerde meestal ook. Per saldo (met de ervaring van rium 50 geplaatste BBL-ers in mijn achterhoofd) merk ik weinig verschil als het gaat om begeleiding.

BBL-ers? Daar gaat het toch zo vaak mee mis?

Nee, dat is ge***. Het zijn gewoon medewerkers zoals u en ik. Een zorgvuldige selectie vooraf is wel noodzakelijk; net als bij uw reguliere personeel wilt u toch mensen die bij uw organisatie passen. Toch? Maar buiten dat ik kan op basis van de 50 leerling-medewerkers die we in dienst hebben gerust stellen dat het slechts zelden ‘mis gaat’.

BBL-ers? Dat zijn toch die mensen die niet ‘gewoon kunnen leren’?

Tja, wat is gewoon? Iedereen heeft zijn eigen leerstijl of omstandigheden. Voor de een geldt dat hij/zij onvoldoende zitvlees heeft voor een reguliere opleiding en dat daarom de combinatie Leren en Werken het beste past. Voor de ander geldt dat hij/zij al een huishouding heeft te runnen en dat daarom de financiële omstandigheden de noodzaak vormen om te kiezen voor een BBL constructie.

BBl-ers? Dat zijn toch MBO-ers? Ik heb alleen werk voor hogeropgeleiden

Ook dat is meestal, excuses le mot, ge***. Toon mij een afdeling met 10 hogeropgeleiden op een kantoor en ik toon jou een mogelijkheid voor een MBO-er die (eindelijk!!) de werkzaamheden aan de onderkant voor zijn of haar rekening kan nemen. Het betekent wel op een andere manier naar je processen durven kijken, dat wel.

Aha. Dus een BBL-er is een gemotiveerde MBO-er die Leren en Werken combineert en voor mij allerlei werkzaamheden in de organisatie kan overnemen?
Kijk, nu komen we tenminste ergens!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *