Bestaat het beste managementboek?

In een recent artikel in het Financieele Dagblad van 25 oktober 2011 wordt aan een panel van experts gevraagd wat het beste managementboek is. Drie experts geven in dit artikel een reactie op deze vraag en ik kan niet anders zeggen dan dat de antwoorden interessant waren en dat de vraag minder makkelijk is dan dat het lijkt.

Managementboek experts

De expert Leen Zevenbergen schrijver van het boek ‘En nu laat ik mijn baard staan’ (red. een aanrader) noemt het boek ‘Zo denkt Steve’ van Leander Kahney over de visie van Steve Jobs. Laat dit boek nou net niet over management gaan maar over leiderschap en visie. Een andere expert Wim van der Leegte directeur van de VDL Groep geeft rondborstig toe dat hij geen managementboeken leest en alles uit de praktijk heeft geleerd. Laat ik deze ondernemer gemakshalve het ‘open boek’ noemen. De derde expert Raymond Looze algemeen directeur van telecombedrijf Tritel graaft in het verleden en noemt de boeken ‘Success Through a Positive Mental Attitude‘ en ‘Think and Grow Rich‘ van de schrijver Napoleon Hill die inderdaad in de jaren dertig en later ook in de jaren zestig boeken heeft geschreven maar deze gaan over persoonlijke ontwikkeling. Wat betreft de vraag ‘wat is het beste managementboek?’ lijkt het een nul uit drie. Maar is dat ook zo?

Te kort door de bocht

Nee, dat zou te kort door de bocht zijn. De vraag is namelijk eigenlijk niet te beantwoorden. Ik lees veel, ik krijg vaak vragen of ik nog goede boeken kan aanraden en ik zou het antwoord ook niet direct weten. Allereerst is het begrip ‘managementboek’ tegenwoordig een verzamelbegrip geworden. Ik geloof dat er onderhand 150.000 managementboek titels in Nederland zijn waarbij het woord managementboek een generaal trefwoord is geworden voor boeken die over management, ondernemen, leiderschap en persoonlijke ontwikkeling gaan. Een betere benaming zou wellicht ‘boeken over doen en werken in een zakelijke omgeving’ kunnen zijn maar dat bekt niet en in het huidige ‘Google-tijdperk’ ook niet handig in het dagelijkse gebruik.

Een managementboek is als een mentor

Er bestaat niet een boek dat door kan gaan als de bijbel van management. Een managementboek is namelijk net als een mentor waar de waarde van wordt bepaald door de mate van beantwoording van de op dat moment heersende behoeftevraag van de vraagsteller. Ik geef een voorbeeld: Een tijd geleden heb ik het boek ‘Getting Things Done’ van David Allen gelezen en ik vond het destijds een fantastische ‘eye opener’. Onlangs heb ik het boek herlezen en een gevoel van ‘is dit nu alles’ bekroop mij. De informatie in het boek was toen zeker nuttig omdat ik toen worstelde met.. inderdaad.. ‘Getting Things Done’. Een ander voorbeeld van een boek waar ik dezelfde ervaring mee heb gehad, is het boek ‘The 7 habits of highly effictive people’ van Stephen R. Covey. Toentertijd vond ik het een verademing en vandaag de dag een beetje een open deur. Deze boeken hebben niet hun waarde verloren maar wel hun functie voor mij. De vragen die ik toen had, zijn vandaag de dag beantwoord. Andersom is uiteraard ook mogelijk dat je een boek leest waar je op dat moment niets mee kunt maar een paar jaar later een ‘must read’.

Managementboeken wel of niet adviseren?

Waar ik naar toe wil, is dat bij de vraag ‘wat is een goed managementboek’ gelijk een subvraag moet volgen over welke specifieke problematiek de aspirantlezer meer wil weten. Ook moet de vraagsteller voor zichzelf duidelijk hebben of het om management gaat of toch persoonlijke ontwikkeling, ondernemerschap of leiderschap. Ondanks dat de vraag zoals algemeen als Het Financieele Dagblad deze stelt niet te beantwoorden is, heb ik nagedacht en zou ik zelf onderstaand antwoord hebben gegeven.

Deze vraag kan ik alleen beantwoorden door deze te rubriceren in vier categorieën zijnde Persoonlijke ontwikkeling, management, leiderschap en ondernemerschap waarbij ik per categorie drie boeken voor verschillende subvragen zal willen noemen waar ik persoonlijk veel aan gehad heb. Daarbij noem ik een basisboek dat ik sowieso aanraad, een boek dat ik adviseer voor meer gevorderde vraagstellers en een specifiek boek waar ik persoonlijk voor mijn eigen subvragen veel aan gehad heb.

Persoonlijke ontwikkeling

Basis – ‘The 7 habits of highly effective people’ – Stephen R. Covey
Gevorderd – ‘Unleash the power within‘ – Anthony Robbins
Specifiek – ‘Een werkweek van 4 uur’ – Timothy Ferriss

Management

Basis – ‘Getting things done’ – David Allen
Gevorderd – ‘Winnen‘ – Jack Welch
Specifiek – ‘De Tao van het coachen’ – Max Landsberg

Leiderschap

Basis – ‘Zo denkt Steve’ – Leander Kahney
Gevorderd – ‘Eckart’s notes‘ – Eckart Wintzen
Specifiek – ‘Delivering Happiness’ – Tony Hsieh

Ondernemerschap

Basis – ‘Business model generatie’ – Alexander Osterwalder en Yves Pigneur
Gevorderd – ‘Good to Great‘ – Jim Collins
Specifiek – ‘Blue Ocean strategy’ – W. Chan Kim en Renée Mauborgne

Mocht je mede door dit artikel geïnspireerd zijn en komen er boektitels bij je op die ook de moeite van het vermelden waard zijn of die je me zou willen adviseren, laat het me weten en geef ze via een reactie op dit weblog of via persoonlijke mail door.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *